Градско вијеће

Парламент свих Мостараца

Вијеће је највиши орган Града Мостара, одговорно за сва питања која су у складу са уставима и законом у његовој надлежности.
Оно надзире рад Градске управе и Градоначелника. Сваки Вијећник је представник грађана. Градско вијеће је једнодомно и састоји се од 35 вијећника, има предсједника и два замјеника, који не могу бити из реда истих конститутивних народа. Вијеће све одлуке доноси већином гласова укупног броја изабраних вијећника. Двотрећинска већина потребна је за усвајање одлука: о урбанистичком плану за територију Града; о измјенама и допунама Статута; о усвајању и извршењу буџета; о признањима и наградама Града; о смјени градоначелника, предсједника и замјеника Вијећа; о изгледу грба, заставе и осталим симболима како је одређено Статутом; о давању назива улицама, трговима и мостовима; те о осталим питањима утврђеним Статутом.
Да би радило што ефикасније и одговорније, Вијеће организује Клубове конститутивних народа, Клубове вијећника, Радна тијела Вијећа и Комисије за градска подручја.
Вијеће има три клуба конститутивних народа: Бошњака, Хрвата и Срба.
Клубови народа дјелују са циљем унапређења рада Вијећа, заштите интереса сваког конститутивног народа у Вијећу и рјешавања спорова у поступку одлучивања о питањима виталног националног интереса у складу са Уставом и Статутом. Клубови предлажу Вјећу сва именовања и постављања припадника сваког народа у Вијећу, као и на позиције извршне власти у Мостару.
У Вијећу дјелују и Клубови вијећника политичких странака, коалиција и незаивсних вијећника, као основни облик њиховог организационог дјеловања. Ови Клубови се посебно ангажују у припреми и предлагању дневног реда сједница, рјешавању спорова у поступку доношења аката, као и у свим другим приликама које налажу међустраначко договарање. Како би унаприједило ефикасност и ускладило рад, Вијеће успоставља Колегиј Вијећа којег чине: предсједник Вијећа и његови замјеници, предсједници клубова вијећника и клубова конститутивних народа, предсједници сталних радних тијела, градоначелник или његов овлаштени представник; и секретар Вијећа. Колегиј, између осталог утврђује приједлог Програма рада Вијећа и радних тијела Вијећа, осигурава реализовање права и дужности вијећника у обављању њихове функције и улоге, осигурава сарадњу са клубовима вијећника и између њих, осигурава сарадњу са клубовима конститутивних народа и између њих, координира рад радних тијела Вијећа, осигурава сарадњу Вијећа и Градске управе, прати извршавање закључака и одлука Вијећа и извршење програма Вијећа и помаже предсједнику у припреми сједница Вијећа.
Градско вијеће Мостара има сљедећа радна тијела: Одбор за финансије и пореску политику, Одбор за стамбено-комуналне послове, Одбор за инфраструктуру и саобраћај, Одбор за урбанизам, грађење и заштиту околине, Одбор за економски развој, Одбор за друштвене дјелатности.
Вијеће такођер образује и сљедеће комисије: Комисију за Статут, правна акта и надзор законитост, Комисију за избор и именовања, Комисију за односе са вјерским заједницама и невладиним организацијама, Комисију за заштиту људских права, жалбе и представке, Комисију за сарадњу и удруживање локалних власти, Комисију за одликовања и признања, Комисију за посебне категорије становништва, Комисију за повратак избјеглих и расељених лица.
Како настају законодавне одлуке у Мостару
Поступак за доношење одлука и других аката Вијећа покреће се иницијативом за доношење аката, која мора садржавати разлоге за њено покретање.

Иницијативу за доношење акта Вијећа може поднијети: сваки вијећник, радно тијело Вијећа, градоначелник, одјели за управу и управне организације, мјесни уреди, јавна предузећа и друга правна лица, грађани и њихова удружења.

Право на подношење приједлога одлука и других аката које доноси Вијеће имају овлаштени предлагачи, а то су: сваки вијећник, клубови вијећника, клубови конститутивних народа, радна тијела Вијећа, градоначелник. Најчешће Градоначелник Мостара кроз одјеле Градске управе и њихове стручне службе почиње поступак доношења одука - тај материјал се у форми "приједлога од градоначелника" доставља предсједнику Вијећа. Потом стручне службе Вијећа врше провјеру и организирају рад одбора Вијећа уз координацију секретара са предсједником Вијећа.
Тек тада приједлог иде на сједницу, а након усвајања, коначна верзија објављује се у Службеном гласнику.